Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Infrabel : nieuwe geëlektrificeerde spoorlijn Hasselt-Mol operationeel

Infrabel
URL

Vandaag hebben onder meer Lydia Peeters (Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken), Benoît Gilson (CEO Infrabel) en de burgemeesters Steven Vandeput (Hasselt), Wouter Beke (Leopoldsburg) en Wim Caeyers (Mol) de nieuwe geëlektrificeerde spoorlijn Hasselt - Mol officieel geopend.

De spoorlijn werd ingereden met een symbolische eerste elektrische treinrit van Hasselt naar Mol.

Nieuwe geëlektrificeerde spoorlijn, 2 nieuwe tractieonderstations, 4 verhoogde bruggen

Op het traject werd er 58 km aan bovenleiding geïnstalleerd: 38 km spoor tussen de vertakking Zonhoven en Mol waarvan 10 km dubbelspoor tussen Zolder en Beverlo, het tweede perronspoor in Leopoldsburg en enkele bundelsporen in Mol.

In totaal zijn er 1.250 bovenleidingspalen geplaatst, 1.400 ton staal gebruikt voor de bovenleidingsconstructies, en 300 km aan draden en kabels afgerold voor de bovenleiding.

Het bleef niet bij bovenleidingswerken alleen. Verspreid over de 38 km lange spoorlijn heeft Infrabel in Leopoldsburg en op de grens Houthalen/Zolder ook 2 nieuwe tractieonderstations gebouwd en één nieuwe sectioneerpost in Hasselt (aan de spoorvertakking Zonhoven).

Deze installaties zetten hoogspanning om in bruikbare spanning (3.000 Volt gelijkspanning) voor het treinverkeer. Vanuit het onderstation loopt de omgezette tractiestroom via de bovenleiding naar de treinen zodat die elektrisch kunnen rijden.

Daarnaast heeft Infrabel ook een aantal infrastructuurwerken uitgevoerd op het spoortraject zoals de verhoging en vernieuwing van verschillende bruggen. Dit was nodig omdat de bruggen onvoldoende hoog waren voor de doortocht van een elektrische trein met bovenleiding.

Ook de brug over het kanaal Dessel-Kwaadmechelen werd grondig gerenoveerd en in het station Mol en in Zolder zijn er verschillende spoorwissels vernieuwd.

Uitbreiding van het treinaanbod

Vanaf december 2024 zal de L-trein op zondag elk uur rijden tussen Hasselt en Mol, en dat in beide richtingen, in plaats van om de twee uur nu. Het aanbod op weekdagen wordt tussen deze twee steden uitgebreid vanaf december 2025. Zowel tijdens de ochtend- als de avondspits zal er vanaf dan in beide richtingen een tweede trein per uur rijden. Het gaat telkens om een P-trein richting Hasselt en een P-trein richting Mol.

Duurzame investering voor Limburg en de Kempen

De totale investering voor de elektrificatiewerken op de spoorlijn Hasselt - Mol bedraagt ongeveer 50 miljoen euro, waarvan het grootste deel van de financiering federaal is en het Vlaamse Gewest een deel (bijna 15 miljoen euro) bijdraagt. Het Limburgse spoorwegnet* is nu volledig elektrisch voor wat betreft de reizigerslijnen. De elektrificatie vormt zo een belangrijke investering voor de mobiliteit in Limburg en ook voor de Kempen, is milieuvriendelijk en zal de stiptheid ten goede komen.

*In juni 2021 werd de geëlektrificeerde reizigerspoorlijn Hamont - Mol in gebruik genomen; in maart 2022 de geëlektrificeerde goederenspoorlijn Genk-Goederen - Bilzen.

Infrabel

Infrabel

Infrabel

Infrabel

Infrabel

Infrabel

Infrabel

Infrabel

Infrabel

Infrabel

Infrabel

Deel dit artikel